• Flygkartor Sverige-Finland route maps
De svenska och finska flygbolagen ABA och Aero samarbetade på 1930-talet om passagerartrafik
Stockholm - Mariehamn - Åbo - Helsingfors - Tallinn, under namnet Scandinavian Air Express.
Man lät ta fram ruttkartor år 1930 för sjöflyg, och 1936 för landflyg. De visas här skannade:
År 1930 var det sjöflygplan mellan Stockholm/Lindarängen och Helsingfors/Skatudden.
Flygrutterna passerar förbi sjöfartsfyrarna. Originalskala 1:400 000.
Radó var en skicklig kartograf, med en intressant historia som nazistmotståndare och spion för Ryssland, se:
• Alex (Sandor) Rado, Wiki eng.
•
NY Aug 2020 CIA: Utförlig historik om Alexander Rado - bl.a. om ruttkartan, hans kontor i Haparanda, m.m.
• Klicka här för större kartbilder - i nytt fönster.
Använd piltangenter
↓ ↑ → ←
för att flytta i kartan.
År 1936 hade Bromma och Malmi öppnats. Nu skulle man flyga med landflygplan, och mellan flygfyrar.
Flygfyrarna var under uppförande och kartan stämmer inte riktigt med vad det blev.
I Sverige kom en fyr i Vallentuna och en i Simpnäs, men kartan visar en fyr halvvägs till Norrtälje.
I Åland-Finland är fyrarna rätt till Åbo. De i Salo och Lojo byggdes inte.
Kartan skannad av Pauli Kruhse, som har en intressant
• Historisk webbplats.
Originalskala 1:800 000.
Använd piltangenter
↓ ↑ → ←
för att flytta i kartan.
Kartomslag 1936.
Lentokartta, Air route map. | Aero O/Y, Finnish Air Line. |
A.B. Aerotransport, Swedish Air Line (ABA var föregångarer till SAS) |
Scandinavian Air Express, var samarbete mellan Aero coh ABA.
Anm. Texten på baksidan är reklam för Shells olje- och bensinprodukter.
Sidan uppdaterad: 2020-08-04, Bo Justussson, Stockholm
Kontakt: justusXownit.nu - byt X mot @