• Öppna frågor Bildfråga 01

Bildfråga 01 - Svar klart:  Sjöflygplan vid Travemünde flygplats Priwall, 1932

Var är denna bild tagen?   Jag tror frågan även har ställts på SFF Forum.
Bild 1. Sjöflygplan vid strand med hangar i bakgrunden.

Försök 1 var svar Kastrup, men det var fel. Försök 2 är Travemünde

Försök 1. När jag tittade på Bild 2 som finns i boken "Luftpostens historia i Norden" av Lüning, så slog det mig att frågebilden nog är tagen från stranden i Kastrup sjöflyghamn. Dvs från motsatt håll mot flygbilden. Notera den stora hangaren som syns i båda bilderna. Kastrup är ju också en plats som Lignell säkert har besökt. Bilderna från 1930-talet.
 
MEN FEL! Erling Andersen, Dragör, påpekade att Kastrup inte stämmer när man ser på viktiga detaljer: Det finns ingen träddunge i Kastrup och heller ingen skorsten på hangaren, och man borde ha sett den gamla Krudthus-byggnaden (den med vallgrav runt). Erling föreslog någon tysk sjöflygplats t.ex. Warnemünde där det fanns en flygplansfabrik.

Bild 2. Kastrup land- oc sjöflygplats, foto ur boken "Luftposten i Norden" av Lüning..

Försök 2. Koll av Warnemünde och Travemünde - den senare stämmer bra!

Jag letade vidare och hittade lätt böcker och bilder för Warnemünde, men lite svårare för Travemünde. Båda flygfälten ligger på ett näs mellan en inre vik och havet. W. stämde inte bra, men T. stämmer bättre:

Försök 2. Travemünde, strax nordost om Lübeck. Här fanns en sjöflygplats som användesa bl.a. av Lufthansa. Man landade på den inre viken. Nedan finns foto på terminalbyggnaden, flygfoto och en karta.
a. Byggnaden stämmer bra på fotona. Det vita trästaketet finns i båda.
b. Ett litet skogsparti finns intill hangaren.
c. Det är ingen skorsten på hangaren, men det man ser är nog det brandstationstorn som finns rakt bakom.

d. Bild 9. nedan visar en finsk Junkers Ju-52/3m med flottörer, OH-ALK. Det flygplanet leverades till finska Aero OY 29 juni 1932 av piloten Gunnar Lihr, och ska ha mellanlandat i Travemünde för att byta från landningsställ till flottörer, enligt boken om Finnair sid 53. Notera att mittmotorn har tre-bladig propeller.
Ref. "Finnair - the Art of Flying Since 1923", John Wegg (1983).

Frågebilden 1. detalj '


Bild 3. Travemünde flygstation, från Geschichtsspuhren.de (tidigare Lostplaces), tyskt forum.


Bild 4. Travemünde-Priwall flygfoto 1.


Bild 5. Travemünde-Priwall flygfoto 2.


Bild 6. Karta ur "Hanseatischer Land- und Seeflughafen Lübeck-Travemünde", Zentralblatt der Bauverwaltung, 25 April 1928.
› Zentral- und Landesbibliotek Berlin, Arkiv Opus: Zentralblatt der Bauverwaltung, Nr.17 1928

Fler bilder från samma sjöflygplats, Karl Lignells samling, från SFF Fotoarkiv.

Bild 7. Samma flygplan och strand som på Bild 1, så samma Plats! SFF_002-1012863.JPG


Bild 8. Samma strand och hangar som på Bild 1, så samma Plats! SFF_002-1012819.JPG


Bild 9. Junkers Ju 52 i samma sjöflyghamn.
Samma träd och avlångt objekt under planets nos som på bild b., liksom brygga t.v., medan hangaren är skymd.
Troligen tagen vid leveransflygning den 29 juni 1932, då man bytte från landställ till flottörer i Travemünde.

Bo Justusson, Stockholm
Kontakt: justusXownit.nu - byt X mot @
Webb: justus.ownit.nu/flyg

Uppdaterad: 2011-07-10