• Simulatorer • Min DC-3 flygsimulator  |  Bilder från Visning 2016

Bilder från DC-3 sim på Flyg- och Motordag i Vallentuna 4 sept 2016

Flyg- och Motordag i Vallentuna hölls söndag 4 sept 2016.
  Aktuellt idag, se • Lions Vallentuna, Nyhetssida

Besökare fick flyga en kvart var, och cirka 16-18 barn och 5 vuxna hann med att flyga.

Jag hade gjort två planscher med info om DC-3 och Flygsimulering, samt ett infoblad, se nedan.

Anm. Jag fick frågor om DC-3 sim-modell med Vallentuna färger, se nederst!


Simulatorn visades i ett tält. Skyltar på utsidan:

För att minska reflexer satte vi upp en mörk presenning.

De unga piloterna var 8-13 år gamla, tror jag. De tyckte det var intressant och klarade både flygning och landning, med löpande instruktioner från mig.

En del av dem hade provat flygsimulator med joystick, men då ofta kraschat. Jag tror att det man har svårast för är att man inte ska luta spaken (vrida ratten) hela tiden under sväng, utan återgå till mittläge så snart planet lutar tillräckligt för att svänga. Skiljer ju både från bilkörning och simulatorer i surfplattor.

Flygningen

1. Simulatorn startades med planets motorer igång, och visad vy var planet bakifrån.
  Jag demonstrerade hur höjdroder och skevroder fungerar.

2. Gaspådrag till max, stjärten lyfter vid ca 60 knop,
  och planet lättar vid ca 85 knop när man drar ratten lite bakåt.

3. Lätt högersväng för att undvika kulle efter startbanan. Fäll upp landställen.
  Nu måste man också dra av på gas och minska varvtal, annars går motorerna sönder!

4. Träna flygning rakt fram, lätta svängar och sikta mot passet långt bort.
  Sedan bytte vi till cockpit vy (paus P och förklara). Då fyller landskapet hela stora bildskärmen.

5. Vid passet hade jag placerat en luftballong (med program Instant Scenery)
  Efter passage av ballongen sväng höger och gasavdrag för att sjunka och följa Brienzer sjön.

6. Sikta mot ny ballong som är 6 km från flygplatsen Interlaken och 300m upp (+1000fot)
  Detta är lagom för inflygning 3°, 5% och tar 2min med 100knop.
  Landställ ner, och klaff 1/4.

7. Sikta in sig mot flygfältet och att landa på gräset, dvs skippa att träffa landningsbanan.
  Det är svårt nog att hålla höjden, och DC-3 är gjord för landning på gräs - stora hjul!
  PAPI ger hjälp - rött+vitt är bra. Bara rött för lågt. Bara vitt för högt. - Mer klaff: 1/2

8. Vid fältkanten dra av gas helt. Håll upp nosen genom att dra ratten bakåt successivt.
  När planet tagit mark bytte vi till vy med planet bakifrån.
  Dra ratten bakåt och bromsa (knapp användes, ty pedaler ej med). Stannar snyggt!

Informationsskärm om cockpit i DC-3

Foto från DC-3 Daisy cockpit med instrument år 1998. Och bild nedan med förklaring.
Hjälp önskas om det är RMI eller Kurskompass?



Infoskärm om Flygsimulering

Texten från flygblad som delades ut: • Infoblad om simulering, pdf

 

Tack till alla som hjäpte mig

Bo Hertzberg ordförande i Vallentuna aviatörsförening, Björn Ek som äger flygfältet och fixade fram tält, bord, stolar, Åke Jansson vars vackra gula DC-3:a stod bara 50m från simulatortältet, Patrik Molander DC-3-kapten som stöttade simuleringen och fixade elen då det blev strömavbrott, och tack till alla som hjälpte till med tältet.

Anm.1 Montering. Det tar cirka en timme att montera ihop själva simulatorn med laptop, två bildskärmar, styrratt, motorreglage, trim, paneler (el, autopilot, radio), och sätta upp vindrutor och huv. Jag hade inte med pedaler denna dag.

Anm.2 DC-3-sim med Vallentuna färgsättning
Det finns två datormodeller med färger enligt Vallentuna DC-3.
1. Simulatormodell från Mid Atlantic Air Museum (maam.org) pris $30, med fria tillägg:
    • MAAM DC-3, download   och • Free Stuff, enhancements bl.a. Vallentuna och Daisy.

2. Manfred Jahns DC-3,C-47 modell med tillägg, se länk och för att komma åt ska man registrera sig hos Warbirds, men fri i övrigt. Finns nu med välgjord Virtual Cockpit.
    • www.sim-outhouse.com - registrera dig och sök efter C-47 resp Vallentuna i Warbirds Library!

Anm.3 Boken "DC-3 Dakota. Owner's Workshop Manual" utgiven av Haynes, tar upp tekniska detaljer om DC-3, många foton.

Anm.4 I Flygrevyn nr 5 2016 (sept) finns en artikel om DC-3 som även beskriver hur det är att flyga planet.



Sidan uppdaterad: 2020-01-19, Bo Justussson, Stockholm
Kontakt: justusXownit.nu - byt X mot @