• Simulatorer DC-3 VR flygsim.

Virtual Reality och flygsimulatorer
- DC-3 cockpit i VR plus fysiska reglage

NY 10 aug 2020   - Projektstatus 10 aug 2020


0. Min tidigare hemma-cockpit - Nya möjligheter med VR

Min tidigare DC-3-liknande hemma-cockpit kördes i FSX och hade Saitek-reglage och TV-skärmar, en för vy rakt fram och en för instrument.
På Vallentuna Flygdagar 2016 o. 2018 fick ungdomar provflyga den.
FÖRR:


Med VR ökar närvarokänslan enormt - man ser cockpit och scenerier åt det håll man tittar! Genom att kombinera med fysiska reglage hoppas jag att man även ska "känna" att man är i en cockpit.
NU:

  Bild från youtube-video av Sweviver, med aerofly fs2 sim.

    - Klicka för större bilder! -


1. Min utrustning: VR Headset plus Gaming Laptop

VR Headset - HP Reverb Pro G1
Resolution: 2160x2160 per öga.
Mjukvara: Microsoft Mixed Reality.
Två handkontroller, BlueTooth.
Anm. Kan användas med glasögon.
 

Installation: Finns i Win10 - Start.
Koppla in headset och kör installation.
Jag skippade "Room", tog bara "Sitting at laptop".
Aktivera virtuell mus.
Gaming Laptop - Acer Predator Helios 300
CPU: i7-9750H, 2.6GHz, 6 cores. RAM: 16GB
GPU: NVIDIA GeForce RTX 2070 6GB. Screen: 17.3"
HD:  1TB SSD.
Plus: 1TB SSD via USB3, för XP11 Custom_Scenery
   

Steam installera för dess VR-funktioner!
Man kan kopiera Steam-filer från tidigare dator.
- När Steam-programmet sedan startas så fixar det inställningar!

Installera Steam VR!
- Det kör "två" FS - en för vänster öga, en för höger.
- Har funktion för VR-klick i cockpit - laser-pekare!

Testflygning 1.  Headset + joystick.

Joystick
Koll av närvarokänsla och fps.
Handkontroller i Steam VR - menyer, laser pekare.
Steam XP11 och aerofly fs2.
Resultat
Utrustning inskaffad
- ska installera Steam VR, och testa i XP11.


2. Du SER bilder i VR headset. - Du KÄNNER de fysiska reglagen!

VSkylabs DC-3, C-47, i X-Plane 11 är förebild.
Bild från PC-skärm, 1920x1700 px - bra headsets ger lika stor bild!
- Klicka på bilden för att se i full storlek!
SER:

Obs! Samma alplandskap som ovan, där rakt fram, nu runtom!

Min plan för de fysiska reglagen
- Återanvänd Saitek: yoke, throttles, trim, pedals, radio panel.
- Lägg till fysisk instrumentpanel med vred och knappar,
 på masonitskiva med pappersutskrift av fixa instrument.
KÄNNER:
 
Aeroworx DC-3 C-47 för XP11 (AWX) har en cockpit som är mycket lik VSkylabs, och mina fysiska reglage har anpassats även för den.
 
AWX cockpit, klicka för stor bild.


3. Reglage från Saitek-Logitech

Cessna Yoke+Throttle, extra Throttle, Trim
Modifierat för mer DC-3 känsla:
- skaft - ihålig al-profil 10x20 mm, sticks på Saiteks plastskaft.
- knoppar - från ClasOhlson, avsedda för köksskåp!
 precis rätt storlek, diameter 28 mm, och färger!


Installation
Kopplas via USB.
Drivrutin från Saitek (en för alla enheter!).
Sedan i XP11 Settings för yoke, throttles etc.
"Combat Rudder Peadals"
De känns ganska lika riktiga DC-3 pedaler.
Och har broms vid tåtryck. Viktigt vid styrning av DC-3 under taxning.

Radio Panel
Väldigt många vred och knappar för radio. Jag gör en enkel lösning med en Saitek Radio panel.

Den har två vred för val av radio-typ: COM1/2,NAV1/2,ADF,DME,XPDR,
och sedan vred för frekvens och knapp för swap av aktiv/standby.

- Man kan se frekvenser i VSkylabs paneler ovanför vindrutan.
- I AWX DC3-modell finns radiopanelerna nedtill.

Testflygning 3.  Headset + Saitek controls

Saitek controls
Koll av hur man når reglagen när man inte ser dem!
Windows Mixed Reality: med "Flashlight" kan man se lite av verkligheten!
Steam XP11 och aerofly fs2.
 
Resultat
Utrustningen har jag sedan tidigare
- den ska installeras i XP11, och testas i VR.


HELP wanted for XP11 DC-3 model!

I would like to have all frequencies displayed on the instrument panel in Vskylabs DC-3 - on and beside my added image of Saitek Radio Panel, see image. But I am not skilled enough to do that. Help wanted!


4. Vred och knappar på paneler - med Flight Illusion I/O Board

DC-3 har vred, brytare, knappar, på olika paneler:
- Huvudpanelen med instrumenten.
- Elektriska panelen ovanför vindrutorna.
- Centrala panelen under gasreglagen.
- Cockpitens sidor.

På huvudpanelen finns få vred, men viktiga för navigering.

 - OBI1 för VOR,ILS: vred för VOR-bäring. (AWX har även OBI2).
 - RMI (Radio Magenetic Indicator) switchar för val av NAV1/2,ADF
 - Höjdmätare: vred för lufttryck
 - Autopilot (gyropilot): heading, aileron, elevator
  för On/Off används här det nedre högra vredet (som AWX!)
Flight Illusion I/O Board, USB. Kombinera med brytare o. vred.
- för On/Off används strömbrytare eller 2-positions-vred.
- för Roterande vred - Roterande pulsgivare, eller Potentiometer.



    - Klicka för större bilder! -

Testflygning 4.  Instrumentpanel, navigering.

Hjälpmedel:
- NDB och VOR visas i RMI.
- VOR,ILS visas i OBI.

- Autopilot (gyropilot) Sperry 3 från 1930-talet
 Obs tidig typ, med begränsade funktioner.
 Tänk: "håller planets läge i luften, via gyron"
 Inte som moderna AP som styr till heading-grader och höjd-fot
 
Resultat
Panel inskaffad, vred återstår,
liksom installation som nog tar sin tid,...


5. Handtag för klaffar o. landställ.   Dragswitchar för P-broms o. sporrhjul-låsning

Klaffar och landställ - sköts via hydraulik med handtag (gult resp. kort rött) mellan piloternas säten. Jag tänker bygga ihop handtag med bryt-kontakter som kopplas till I/O Board.
 
Centrala pidestalen
är finns vred för tankar, autopilot, parkeringsbroms, sporrhjulslåsning.
Vred och urtavlior för trim av skevroder och sidoroder.

Jag börjar med endast P-broms och tail-wheel-lock, som behövs vid flygning. Resten senare!
 

Testflygning 5.  Klaffar, landställ, P-broms, sporr-lås

Start och landning
- motor: autostart (lite fusk ännu, eller VR-klicka), varvtal max, mixture auto rich

- taxning - P-broms av, sporrhjul icke-låst, sväng med pedalbromsar.

- på runway: lite klaff, lås sporrhjul

- start: håll bromsar och ge fullgas - släpp bromsar och iväg!

- i luften: klaff upp, landställ upp, minska throttle ("gas", laddtryck), minska varvtal, mixture auto lean.

- landning: klaffar ner, landställ ner, sporrhjul låst, sidroder mot sidvind, fart ca , sättning på huvudhjulen.
 
Resultat
Utrustningen ännu ej tillverkad, men planer finns,...


6. Elektriska panelen - många strömbrytare! - Senare i projektet!

Den elektriska panelen ovanför vindrutorna har många strömbrytare. Viktiga är bl.a. de för magneter (tändning), motorstart, flöjling av propellrar.

Brytare för brandsläckare fanns i äldre DC-3 under en liteh lucka i golvet! - är så i Vskylabs modell, i AWX?(kolla).

Flöjling och brandsläckare är förstås viktiga för att träna nödsituationer.
 


Länkar. Links

DC-3, C-47



Sidan uppdaterad 10 augusti 2020, , Bo Justussson, Stockholm
Kontak: justusXownit.nu - byt X mot @