Att flyga helikopter är ganska annorlunda mot att flyga plan med fasta vingar. Aerofly FS 2 har i Nov 2018 lagt till en helikopter Robinson R22, som har fått goda omdömen för sina realistiska flygegenskaper. Gratis tillägg! R22 används mycket i helikopterutbildning. Här en introduktion - gjord av mig som är nybörjare på heli-simming! Som tur är så kan AFS2 R22 flygas i enkel eller avancerad mod (Profi mode). - Klicka för större bilder! - |
• Broshyr om Robinson R22, pdf |
Styrspak (cyclic) lutar hkp framåt/bakåt, vänster/höger. - Fixas genom att rotorn "lutas" gentemot flygkroppen, med en listig lösning som styr rotorbladens vinklar, se • Länkar om "swashplate". Stigspak (collective) för stig/sjunk - hålls med vänster hand, - ändrar rotorbladens vinkel och därmed lyftkraft. Pedaler (pedals) påverkar stjärtrotorn - motverkar rotation, och vid hovring vrida hkp vänster/höger. Gasreglage (throttle) - används rätt lite eftersom hkp har automatisk varvtalsreglering, "governor". |
Styrspak vanlig typ och den i R22. Stigspak, på pilotens vänstra sida. |
Styrspak (cyclic) lutar hkp - vanliga rörelser med joystick! Stigspak (collective) för stig/sjunk - Gasreglaget kan användas! Pedaler (pedals) - Kan styras med vridning av joystick! I R22 enkel mod så sköts motrotation automatiskt. Gasreglage (throttle) - I enkel mod så behövs detta inte p.g.a. governor, och att motorn är igång vid start! |
|
- i FSX är detta inställt som default för joystick. - i AFS2 får man gå in i Settings - Controller Setup - Helicopter, se bild. Man klickar i högra delen och rör på rätt reglage, min-max. |
AFS2 Settings |
Stig/sjunk (variometer, 100ft/min) - mycket viktig! Hastighetsmätare (knots, mph) - mycket viktig! max 102 kts, cruise 60-92 kts, approach 60-45 kts. Varvtal RPM anges för Engine (E) och Rotor (R). Varningslampor, ovanför instrumenten: |
Variometer. Gyrohorisont. Hastighet. Varvtal. Höjdmätare. Turn&Slip. Laddtryck-bränsle. Klocka. Bränsle- och El-mätare. |
Belysning. El- och Start-knappar. VOR(+ILS?). Termometer. Com-radio. Radio NAV1 o COM1 / Autopilot. |
Start: Lyft stigspaken försiktigt - bli kvar i hovring! Kolla instrument och omgivning. Vrid hkp med pedaler (vrid joystick). Framåt och stigning: Både styrspak fram och stigspak upp lite. Anm. Vid hovring kan man flytta hkp i sidled med styrspak-vänster/höger! |
|
Stigning: Lyft stigspaken! Avbryt med stigspak lagom nedåt. Planflykt: Styrspak framåt, kompensera lite med stigspak upp. Det svåra är att hålla en fix hastighet och samtidigt planflykt! - balansera styrspak och stigspak - kolla variometer och fartmätare! Svänga: Görs under fart genom att luta styrspaken åt vänster / höger. - hkp lutar och svänger! Som vid fastvinge-plan! Minska fart: Styrspak bakåt. Minska höjd: Stigspak ned. Hovring: Det fordrar övning att kunna bromsa in hkp och hålla den stilla! |
|
Landning: Liknar landning med fastvingeplan och lika svårt! Grundprinciper: - Flyg långsamt fram och ned mot landningsplatsen i motvind, t.ex. från dist 1 NM, alt 500ft, fart 45 ⇘ 20 Kts, sjunk 400-200ft/min. - Bromsa in, stanna och hovra innan du sätter ner hkp. Vanlig övning: Flyg trafikvarv (kort) och landa på landningsbana. I simulator är det extra svårt att få rätt känsla för avstånd och fart. Mina vanligaste fel: För hög hastighet och sättning utan hovring! - då går landstället sönder och far iväg, visas snyggt i AFS2! Motorstopp - Då landar man med Autorotation: Rotorn frikopplas automatiskt och man går ner med lagom brant dykning. En bit ovanför markytan tar man upp hastigt och landar. - Säkert svårt! Mer info och videor om hkp-flygning se • Länkar nedan. |
Roligast är nog att flyga i storstäder med 3D-byggnader, och det finns rätt många sådana i AFS2.
Startplats väljs med "Location" och när man väljer en plats
så visas både landningsbanor och helikopterplattor (H).
- Klicka för större bilder nedan! -
New York - Downtown Manhattan Heli Airport Man kan växla view: 1 för cockpit, 3 utifrån, 5 följeplan - Bug ibland vid 5 Tower view! |
Med karta (M ger Map) och instrumentvärden (I). OBS Rakt fram i AFS2 cockpit är mitt i bilden, dvs ingen tydlig mittmarkering. |
Heli Airport - på en utbyggd pir! |
Los Angeles - Hkp-plattor på 10 höghus i City. |
Hkp-platta på taket. |
Höghusen i City. |
San Francisco - Två annorlunda Hkp-plattor: Alcatraz fångö (ex) och VA Medical Centre. |
VA Medical Centre. Typisk H-platta vid sjukhus. I skymningen. Golden Gatebron i bakgrunden. |
Grand Canyon öster om Frisco. t.ex. från Grand Canyon National Park Airport |
Alperna - AFS2 har fint sceneri för Schweiz. Vy från Schilthorn mot Eiger, Jungfrau m.fl. |
Schilthorn toppstation 2760 möh, med H-platta! AFS2 har förstås många vanliga flygplatser. |
På denna höga höjd får man inte lägga för mycket rotorkraft framåt, ty då räcker inte lyftkraften. Varningslampan längst t.h. lyser! |
Sydligaste Florida nytt sceneri i AFS2, från Miami ner till Key West. |
Dry Tortugas - Ö 100km väster om Key West. Hkp-platta t.v. och Fort Jefferson t.h. |
Jefferson-fästningen började byggas 1846 och lades ner runt 1900. Påminner om fästningen i Karlsborg både i byggnadssätt och nedläggning! Min uppväxtort! AFS2 scenerier Några delar av USA ingår i grundversionen av AFS2, annat får köpas till, t.ex. Schweiz, New York, S.Florida. Info på länkar nedan till aerosoft och Steam. |
I nya versionen av AFS 2 kan man använda Vulkan istället för OpenGL för grafiken.
På min laptop fungerade det inte så bra, lägre fps.
Min laptop: Webhallen config (=Clevo W230ST) med i7-4700MQ 2.4+2.4 GHz, 16GB RAM,
Nvidia GTX765M 2GB, 750GB HD + 500GB SSD.
I AFS2 använder jag Graphic Quality High, men inte UltraHigh ty den ger konstiga färger på träden!
Sidan uppdaterad: 2018-12-26, Bo Justussson, Stockholm
Kontakt: justusXownit.nu - byt X mot @