• Simulatorer • Aerofly FS 2

Flyga helikopter i flygsimulator - AFS2   (Ny 22 dec 2018, under arbete)

Att flyga helikopter är ganska annorlunda mot att flyga plan med fasta vingar.
Aerofly FS 2 har i Nov 2018 lagt till en helikopter Robinson R22, som har fått
goda omdömen för sina realistiska flygegenskaper. Gratis tillägg!

R22 används mycket i helikopterutbildning.

Här en introduktion - gjord av mig som är nybörjare på heli-simming!
Som tur är så kan AFS2 R22 flygas i enkel eller avancerad mod (Profi mode).


  - Klicka för större bilder! -

 

  • Broshyr om Robinson R22, pdf

Så styrs en helikopter (hkp)

Styrspak (cyclic) lutar hkp framåt/bakåt, vänster/höger.
  - Fixas genom att rotorn "lutas" gentemot flygkroppen, med en listig
    lösning som styr rotorbladens vinklar, se • Länkar om "swashplate".

Stigspak (collective) för stig/sjunk - hålls med vänster hand,
  - ändrar rotorbladens vinkel och därmed lyftkraft.

Pedaler  (pedals) påverkar stjärtrotorn - motverkar rotation,
  och vid hovring vrida hkp vänster/höger.


Gasreglage (throttle) - används rätt lite eftersom hkp har automatisk varvtalsreglering, "governor".
Styrspak vanlig typ och den i R22.   Stigspak, på pilotens vänstra sida.


Hur styra i simulator?


Styrspak (cyclic) lutar hkp - vanliga rörelser med joystick!

Stigspak (collective) för stig/sjunk - Gasreglaget kan användas!

Pedaler  (pedals) - Kan styras med vridning av joystick!
  I R22 enkel mod så sköts motrotation automatiskt.

Gasreglage (throttle) - I enkel mod så behövs detta inte p.g.a. governor,
  och att motorn är igång vid start!
 

- i FSX är detta inställt som default för joystick.

- i AFS2 får man gå in i Settings - Controller Setup - Helicopter, se bild.
  Man klickar i högra delen och rör på rätt reglage, min-max.
AFS2 Settings


Instrument i helikopter - här Robinson R22 i AFS2

Stig/sjunk (variometer, 100ft/min) - mycket viktig!

Hastighetsmätare (knots, mph) - mycket viktig!
  max 102 kts, cruise 60-92 kts, approach 60-45 kts.

Varvtal RPM anges för Engine (E) och Rotor (R).


  Varningslampor, ovanför instrumenten:
Variometer. Gyrohorisont. Hastighet. Varvtal.
Höjdmätare. Turn&Slip. Laddtryck-bränsle.
Klocka. Bränsle- och El-mätare.
Belysning. El- och Start-knappar.
VOR(+ILS?). Termometer. Com-radio.
Radio NAV1 o COM1 / Autopilot.


Start, planflykt, svänga, landa


Start: Lyft stigspaken försiktigt - bli kvar i hovring!
  Kolla instrument och omgivning.
  Vrid hkp med pedaler (vrid joystick).
  Framåt och stigning: Både styrspak fram och stigspak upp lite.


Anm. Vid hovring kan man flytta hkp i sidled med styrspak-vänster/höger!

Stigning: Lyft stigspaken! Avbryt med stigspak lagom nedåt.

Planflykt: Styrspak framåt, kompensera lite med stigspak upp.
  Det svåra är att hålla en fix hastighet och samtidigt planflykt!
  - balansera styrspak och stigspak - kolla variometer och fartmätare!

Svänga: Görs under fart genom att luta styrspaken åt vänster / höger.
  - hkp lutar och svänger! Som vid fastvinge-plan!

Minska fart: Styrspak bakåt.   Minska höjd: Stigspak ned.

Hovring: Det fordrar övning att kunna bromsa in hkp och hålla den stilla!
 

Landning:
  Liknar landning med fastvingeplan och lika svårt! Grundprinciper:
  - Flyg långsamt fram och ned mot landningsplatsen i motvind, t.ex.
    från dist 1 NM, alt 500ft, fart 45 ⇘ 20 Kts, sjunk 400-200ft/min.
  - Bromsa in, stanna och hovra innan du sätter ner hkp.

Vanlig övning: Flyg trafikvarv (kort) och landa på landningsbana.
I simulator är det extra svårt att få rätt känsla för avstånd och fart.

Mina vanligaste fel: För hög hastighet och sättning utan hovring!
  - då går landstället sönder och far iväg, visas snyggt i AFS2!


Motorstopp - Då landar man med Autorotation:
  Rotorn frikopplas automatiskt och man går ner med lagom brant dykning.
  En bit ovanför markytan tar man upp hastigt och landar. - Säkert svårt!

Mer info och videor om hkp-flygning se • Länkar nedan.


Var ska man flyga? I storstäder, och från AFS2 unika helikopterplattor

Roligast är nog att flyga i storstäder med 3D-byggnader, och det finns rätt många sådana i AFS2.
Startplats väljs med "Location" och när man väljer en plats
så visas både landningsbanor och helikopter­plattor (H).             - Klicka för större bilder nedan! -

New York - Downtown Manhattan Heli Airport

Man kan växla view: 1 för cockpit, 3 utifrån, 5 följeplan - Bug ibland vid 5 Tower view!
 
Med karta (M ger Map) och instrumentvärden (I).

OBS Rakt fram i AFS2 cockpit är mitt i bilden, dvs ingen tydlig mittmarkering.
 
Heli Airport - på en utbyggd pir!

 
Los Angeles - Hkp-plattor på 10 höghus i City.

 
Hkp-platta på taket.

 
Höghusen i City.

 
San Francisco - Två annorlunda Hkp-plattor:
Alcatraz fångö (ex) och VA Medical Centre.
 
VA Medical Centre. Typisk H-platta vid sjukhus.
I skymningen. Golden Gatebron i bakgrunden.

 
Grand Canyon öster om Frisco.
t.ex. från Grand Canyon National Park Airport

 
Alperna - AFS2 har fint sceneri för Schweiz.
Vy från Schilthorn mot Eiger, Jungfrau m.fl.

 
Schilthorn toppstation 2760 möh, med H-platta!
AFS2 har förstås många vanliga flygplatser.

 


På denna höga höjd får man inte lägga för mycket rotorkraft framåt, ty då räcker inte lyftkraften. Varningslampan längst t.h. lyser!

 
Sydligaste Florida nytt sceneri i AFS2,
från Miami ner till Key West.

 
Dry Tortugas - Ö 100km väster om Key West.
Hkp-platta t.v. och Fort Jefferson t.h.

 

Jefferson-fästningen började byggas 1846 och lades ner runt 1900. Påminner om fästningen i Karlsborg både i byggnadssätt och nedläggning! Min uppväxtort!

AFS2 scenerier
Några delar av USA ingår i grundversionen av AFS2, annat får köpas till, t.ex. Schweiz, New York, S.Florida. Info på länkar nedan till aerosoft och Steam.
 

Diverse

I nya versionen av AFS 2 kan man använda Vulkan istället för OpenGL för grafiken.
På min laptop fungerade det inte så bra, lägre fps.

Min laptop: Webhallen config (=Clevo W230ST) med i7-4700MQ 2.4+2.4 GHz, 16GB RAM,
    Nvidia GTX765M 2GB, 750GB HD + 500GB SSD.
I AFS2 använder jag Graphic Quality High, men inte UltraHigh ty den ger konstiga färger på träden!

 
Länkar, Handböcker, Manuals

  1. Aerofly FS 2 - webplats, IPACS
    Aerofly FS 2 - User Manual, "wiki" - Heli-handledning ej klar i Dec 2018.
    AFS2 köps enklast på Steam!
  2. Video: How Helicopters Fly - How the Swashplate Works - 4 min, av Thomas Schwenke.
    Helicopter controls - swashplate motion, animation av WonderingMindfully, 2 min.
    Sea King Rotor Head Animation, av Karel Kinable, 7 min, från olika håll (camera 1-4)
      Bra videor! För fler: sök med "swashplate" eller "helicopter" på Youtube.
     
  3. helisimmer.com - How to fly helicopters in sims
    Webbplats som tar upp olika simulatorer: X-plane, DCS, P3D, FSX, AFS2.
    • Jämförelse av olika heli-sims, 2019 - AFS2 bra!
    • Positivt omdöme om AFS2 R22!
  4. Helicopter Flight School - Airport Patterns - övning av landning med R22,
      video 10 min, inifrån hkp, från Critical Angle web. - Karta t.h. klicka för större bild.

     
  5. Video: Robinson R22 Helicopter - Genomgång av konstruktion, instrument, hur man flyger m.m. - 53 min, av Nick Murrey.   Mycket ambitiös video!
  6. US FAA - Aviation Handbooks & Manuals - många bra handböcker, i pdf-filer,
      bl.a. "Helicopter Flying Handbook"
  7. Robinson R22 Specifications, hos www.robinson.com
    Robinson R22 Pilot's Operating Handbook, pdf 200 sid
      Contents:
    - Section 1 General, p 7
    - Section 2 Limitations, p 17
    - Section 3 Emergensy Procedures, p 35
    - Section 4 Normal Procedures, p 48
    - Section 5 Performance, p 67
    - Section 6 Weight and Balance, p 81
    - Section 7 System Description, p 91
    - Section 8 Handling and Maintenance, p 123
    - Section 9 Supplements, p 137
      (Police version with Search Light, Mariner/MarinerII with Floats, ADS-B Equipment)
    - Section 10 Safety Tips and Notices, p 165 - p 200
    Sparad kopia av R22 POH, pdf



Sidan uppdaterad: 2018-12-26, Bo Justussson, Stockholm
Kontakt: justusXownit.nu - byt X mot @