• Simulatorer MSFS - Oldtimers
Innehåll: Blériot XI, Thulin typ A
| VK1 Dubbeldäckare, NY JN4 Jenny
| NY Junkers F13
| Dornier Wal
| Fokker VII
| Junkers-Ju 52
| NY DC-3
| 10 Electra
| NY Grumman sjöplan
| VK2, Spitfire
| DHC-2 Beaver / Seabee
| Cessna C140,C170
| Länkar |
NYTT 17 Nov 2022
Manualer för 13 plan inlagda nedan
- hämtade ur MSFS lite röriga struktur:
från kataloger för planen i /Community och /Official,
och från nätet:
• MSFS Aircrafts Manuals
I MSFS • Blériot XI av Wing42, 24 euro (rea 5!) på MSFS Marketplace. Betyg 4.2* • Produktsida, Wing42 Manual, eng pdf Modernt att jämföra med - Ultralätt: - Aerolite 103 av Nemeth Design, 16.49 euro, 3.6* Flygtips - Bra plan för sightseeing i detaljerad stadsmiljö: - London - från City Airport västerut längs Themsen. - Stockholm - från Bromma med addons: - Thalixte's Stockholm, GoogleEarth-baserat, • flightsim.to, free 5.0* - eller Marcus Nyberg's Bromma o Stockolm • Orbx-direct 15 euro |
I Sverige. Historia - Flygpionjär baron Cederström flög runt i Sverige med en Blériot XI. - Enoch Thulin byggde Thulin Typ A, med Blériot XI som förebild, se • Wiki Användes bl.a. i hans flygskola. Bevarade: - En Thulin Typ A finns bevarad på Tekniska Museet i Stockholm (TM). - Mikael Carlson har byggt en Thulin_A-kopia som han flyger på flygdagar. Han har även renoverat TM:s plan till flygvärdigt skick! se • Wiki t.v. baron Cederström. t.h. Carlsons Thulin A, foto A.Klank, Wiki - Klicka för störrre bilder - |
I MSFS NY • Curtiss JN-4 "Jenny", free i MSFS 40års update, 11 Nov 2022 Trevligt 2-sitsigt skolplan, användes på många sätt efter VK1. Ej i Sverige. Manual, eng pdf • Nieuport 17 av Big Radials, 15 euro i MSFS Marketplace, betyg 4.1* Manual, eng pdf • flightsim.to har VK1 freeware-plan av varierande kvalitet. - Combat flight simulators - är nog mer givande än MSFS, då de innehåller luftstrid, attackuppdrag m.m. • Rise of Flight - United, free version, VK1 med bl.a. Nieuport 17. • Om olika Simulatorer - Combat sims |
I Sverige - Under VK1 hade Sverige främst spaningsplan, och de fanns hos Flygkompaniet inom Armén, med många olika flygplanstyper. Runt 1919 inköptes första jaktplanen, ett 20-tal Phönix 122 D.III (FV J1). Intressant berättelse se • Wiki. Ett plan är bevarat på Flygvapenmuseum. J1 Phönix, wiki - Flygvapnet som egen försvargren bildades år 1926. - Lista över använda flygplanstyper, se • Wiki • Svenska stridsflygplan i combat sim: - DCS World har AJS 37 - War Thunder: Northern Wind har J6, J22, A21, J29, A32 m.fl. |
Första helmetallplan för civilt bruk, 1919. Konstruerat i Tyskland, men monterades först i Sverige I MSFS av Oliver Moser Köps i MSFS Marketplace 15 euro. • MSFS: Info + video om Ju F13 Manual, eng pdf, för vintage-versionen se även min sida • Nattpostflygning med Ju F13 i XP11 Obs. Svag motor och tungt plan. Flyg försiktigt, överbelasta inte. - Klicka för större bilder! - |
I Sverige
• Ju F13 Wiki ABA använde F13: - sjöplan Stockholm/Lindarängen-Åland-Helsingfors - landplan för post Stockholm/Barkarby-Malmö-Europa - En Ju F13 finns bevarad på Tekniska Museet i Stockholm. Ju-F13 första start från Lindarängen 1924 (wikimedia flysas): Ju-F13 postplan på Barkarby 1928: |
I MSFS av Oliver Moser 2-motorigt med en dragande och en skjutande propeller ovanpå kroppen. Passagerarversion och en specialversion för långflygning. Köps i MSFS Marketplace 15 euro. Manual, eng pdf • MSFS video - Öppen cockpit. Norsk variant. Passagerare nära vattnet! - Klicka för större bilder! - |
I Sverige, DLH
• Do Wal Wiki,sv,
• Wiki,no
Deutsche Lufthansa, DLH, använde Do Wal på linjerna: - Stockholm-Kalmar-Tyskland, och - Oslo-Göteborg-Tyskland. Do-Wal vid Kalmar flyghamn Ängö 1926: DLH D-861 Do-Wal vid Torslanda sjöflyghamn: |
I MSFS Modell gjord av ett team, med bl.a. Marcus Nyberg. Via Orbx. Varianter: - F.VIIa/1m en-motorig med hjul, 2 piloter, 8 pass. Första flygning 1924. - F.VIIb/3m tre-motorig med hjul, skidor, pontoner. 2+8 pass, gjorde flera långflygningar, bl.a. "Southern Cross" till Australien. Köps i MSFS Marketplade 15 euro. Manual, eng pdf Bilder ur • MSFS video. Obs både med 1 och 3 motorer. - Klicka för större bilder! - |
I Sverige
• F.VII Wiki,sv F.VII/1m användes av Holländska KLM på rutten Amsterdam-Malmö. - Ahrenbergsflyg och Skåneflyg använde F.VII/1m några få år runt VK2. Fokker F.XII/3m, SE-ACZ, användes av ABA 1932-1947 på linjerna Malmö/Bulltofta-Amsterdam, M/B-Berlin, M/B-Köpenhamn. Det var snarlikt F.VII/3m, men lite större, 2+16 pass. • ABA Postcards, famgus.se - vykort, här lite beskurna |
I MSFS • Junkers Ju-52 av Asobo, 15 euro, 4.8* med både hjul, flottörer och skidor. I cockpit finns riktningskompass och ADF. Junkers var först med att konstruera helmetallplan för civilflyget: enmotoriga F13, W33 , W34, och tre-motoriga G23 och Ju52. Manual, eng pdf • Release doc. • Release trailer video - några bilder: • Instruction video by AvAngel Klassisk cockpit - äldre tyska instrument: - riktningskompass med styrindikator - tidig ILS, sidvinkel men inte glidbana - ADF, hos andrepiloten. se min sida • Mer om navinstrument Flygtips - Stockholm-Helsingfors med sjöplan: • Ruttkartor, 1930 o 1936 |
I Sverige
• Ju 52, Wiki, sv AB Aerotransport (ABA) använde Junkersplan under 1920- och 1930-talen. Viktiga linjer var Stockholm-Mariehamn-Åbo-Helsingfors med sjöplan, och Malmö-Amsterdam med landplan. Mellan Stockholm och Malmö åkte man nattåg, ända tills Bromma öppnade 1936! Under VK2 användes ABA:s Ju-52 av Flygvapnet, som Tp 5. ABA:s Ju-52 SE-ADR vid sjöflyghamnen i Mariehamn, Åland Finns repaint för ABA:s Ju-52 SE-ADR, hos flightsim.to. Bevarade plan - Bevarad cockpit Ju-52 i Arlandasamlingarna, och en hel Ju W34. - Bevarad hel Ju-52 i Svedinos flygmuseum. - Flygvärdiga Ju-52 finns i Schweiz hos Ju Air. Efter ett mycket allvarligt haveri år 2018 i Alperna nära Piz Segnas, med 17 döda, har flygningarna begränsats. Haverikommissionen var mycket kritisk mot piloter och bolaget, • Wiki, en - Tyska Ju-52 D-AQUI "Tante Ju" veteran-flögs under många år, bekostat av Lufthansa, men efter olyckan i Schweiz har det groundats. |
I MSFS 1. NY Free i MSFS vid 40-årsjubileum 11 Nov 2022, av Aeroplane Heaven. Cockpit: i gammal stil med Sperry Autopilot, eller modernare med GPS. Manual, eng pdf Tips: kolla även Original manual för Douglas C-47, pdf skannad av aoptero.org 2. Tidigare DC-3 modell: • DC-3 av roggeberg23, free, flightsim.to 2022-03-08 - platt cockpit i 3D. 3. Det finns även en pirat-konvertering av Manfred Jahns m.fl. FSX-modell. |
I Sverige - Historia
• DC-3 Wiki,sv - I USA tillverkades 1936-1942 ca 600 DC-3. ABA köpte in 5 stycken år 1937. - Under VK2 tillverkades i USA ca 10.000 C-47, transportversion. - Under VK2 "Kurirflyg" till Storbritannien. Två plan sköts ned av tyskt flyg. - Efter VK2 köpte ABA och Transair in flera C-47 som byggdes om för persontrafik, DC-3. - Flygvapnet använde DC-3 som transportplan Tp79 och för signalspaning. Ett sköts ned 1952 av ryskt plan. I Sverige - Bevarade Foton: Daisy, Gunnar Åkerberg - Congo Queen cockpit o front, BoJu: • Flygvapenmuseum, Linköping, och i Karlsborg o. Norrtälje - "Daisy" hos • Flygande Veteraner, Västerås. Flygande. - "Congo Queen" ägdes av Åke Jansson i Vallentuna. Såldes till Kina 2019. • Videor från flygning 2014, min sida Flygtips: • Leif Ohlsson's återskapade VK2-flygningar, i X-Plane |
Sperry Gyro Pilot ('GP') fanns i t.ex. DC-3, Lockheed Electra. En ingenjörteknisk bragd. Gjord enbart med pneumatik och hydraulik. - Piloten svängde planet till önskad kurs, ställde in samma heading, justerade trim till planflykt, och aktiverade Gyro Pilot med hydraulvred, '5' i bild t.h. I simulator används program-modul för moderna autopiloter, och det blir lite för "bra", t.ex. ger vridning av heading, med GP igång, en snygg sväng för planet. Inte historiskt! Flyg historiskt! - För sväng så stäng av GP, sväng till ny kurs och ställ in samma heading på GP, slå på GP. Anm. I Tyskland utvecklade Askania autopiloter, först med licens från Sperry. De användes främst i militära plan, t.ex. Ju-52/3m g6e,g7e. Och i robot V-1. |
Funktioner i riktig Sperry Gyro Pilot. Ofta mycket annorlunda i sim! |
I MSFS • Lockheed 10-A Electra av Aeroplane Heaven, 28.3 euro 1.6GB Två-motorigt plan. Modellen har traditionella instrument med bl.a. ADF o Sperry Autopilot. Båda var ingenjörtekniska bragder på 1930-talet. Manual, eng pdf Min handledning - för Electra i MSFS, och om Sverige-anknytning • Instruction video från Aeroplane Heaven - kallstart! En L-10 Electra användes av Amelia Earhart vid försöket till Jorden-runt färd, med tragiskt haveri i Stilla Havet. |
I Sverige
• L10 Wiki,en
• L12 Wiki,sv Tidningsflyget På 1950-talet leverades kvällstidningar som trycktes i Stockholm till olika flygplatser i Sverige. Man använde tvåmotoriga plan bl.a. Lockheed Electra t.v. och Lodestar t.h. På museum: • Arlanda Flygsamlingar har Lockheed 12 Electra Junior SE-BXU, och Lockheed 18 Lodestar SE-BZE. Mer info på min sida • Handledning, och om tidningsflyg. |
I MSFS NY • Grumman G-21 Goose , free i MSFS 11 nov 2022, av iniSimulations. Manual, eng pdf Flera andra har gjort Goose också. Vilken är bäst? • Grumman G44A Widgeon av Flysimware, 30 euro, betyg 4.3* • Grumman Goose G21, hos • flightsim.to- freeware, 4.6*. • Grumman Goose JRF-6B av Big Radials - äldre WW2-modell, hos Orbx, Goose, 22 euro Flygtips: Kiruna - Kebnekajse - Akkajaure Starta från Kiruna flygplats och flyg västerut mot Kebnekajse. Sedan mot söder längs Kungsleden ner till Akkajaure. Landa/starta där, eller på Sitasjaure. - Klicka för större bilder! - Modernt att jämföra med: Twin Otter är ett idag ofta använt sjöplan, finns för MSFS från Aerosoft. I MSFS ingår ponton-versioner av mindre propellerplan, bl.a. DHC-2 Beaver. |
I Sverige
• G-21 Wiki,sv,
• G-44 Wiki,en - Reportageplan Både DN/Expressen och Aftonbladet använde Grumman G44: DN/Expr SE-APO, och AB SE-ARZ. • SE-APO DN-repaint, flightsim.to, Tp81 finns också! - Ambulansplan - Flygvapnet använde Grumman Goose Tp 81 som ambulansplan 1951-1962, baserat på F 21 Luleå. Tyvärr så havererade planet under en utryckning vid Hemavan. - Flygvapenmuseum har köpt ett plan som ska renoveras som Tp 81. • Grumman G44 Widgeon SE-APO, i SFF Forum, med foton, DN o Expr. En av Sven-Erik Jönssons många fina flygplansgenomgångar i • SFF Forum Repaints: Tp 81 orange och DN SE-APO, för FlySimware, hos flightsim.to. |
I MSFS • Spitfire Mk1A från Aeroplane Heaven, 28.6 euro 0.8GB. Manual, eng pdf • Spitfire LF Mk IXc från FlyingIron, 27euro, 4.0* Många fler VK2-plan finns, men som sagt ovan, bättre i Combat Sims. • FG-1D Corsair från Milviz, 34.36 euro, • P-40B Tomahawk från Big Radials, 20.25 euro. Modernt att jämföra med: skolplan t.ex.T-45 Goshawk . - Klicka för störrre bilder - |
I Sverige - Spitfire användes som spaningsplan S 31, efter VK2. 50 ex köptes in 1948 till F11 Nyköping, motor 2055hk, maxfart 720km/h, topphöjd 14000m . • F11 spaningsflygmuseum • Om S31, aef.se • Flygvapenmuseum i Linköping har en Spitfire. Kamerorna fanns i kroppen, bakom vingen, se • Mil.fpl-historik Finns repaint för Flygvapnets S31, hos flightsim.to. Saknar kameraöppningar? Flygtips: Spaning på låg höjd Det är svårt att navigera då man flyger på låg höjd i hög fart, ingen GPS då! Bestäm startplats och spaningsmål och försök navigera rätt - dit och hem, - och förstås med endast papperskarta och kompass som hjälp! |
I MSFS • DHC-2 Beaver i MSFS update 11 nov 2022, free! En-motorigt STOL-plan, i land och sjöversion. Två piloter, 6 passagerare. Manual FSX/P3D, eng pdf från BlackbirdSim/MilViz. - Kap 3 Description of Aircraft. Kap 4. Normal Procedures. |
I Norden efter VK2
• DHC-2 Wiki,en (1948-) - Flera DHC-2 i Finland och Norge, men få i Sverige. Bilder: t.v. Finland Air Force. - t.h. Norge Fonnafly, foto Peter Bakema. - I Sverige: - Noorduyn Norseman (1935-). - Grumman Goose (se ovan) (1937-) - Republic Seabee (1945-) - Republic Seabee och Noorduyn Norseman i MSFS? Har inte hittat MSFS-modeller för dessa (21 nov 2022). Finns i FSX,P3D. |
I MSFS • Cessna 172 ingår i MSFS Cessna 172 har uppnått pensionsåldern! Första kom 1955. Planet är världens mest tillverkade plan med över 44 000 sålda. Cessna 172 har alltid funnits med i flygsimulatorer, som ett lämpligt plan för nybörjare. I MSFS både med klassiska instrument och med glass cockpit G1000. Foto av den allra första C172. / Instrumentbräda i fint restaurerad C170. Cessna 170 Föregångare var Cessna 120, 140, 170, som hade sporrhjul (eng. taildragger). Cockpit i första Cessna 172 liknade den i 170, och hade drag av amerkanska bilars instrumentbrädor. Historia. MSFS modell: • John&Caris C170, annons 1954, specs. • Cessna C170B från Carenado, säljs i MSFS Marketplace. Manual Cessna 170, original,eng pdf |
I Sverige - första C140 år 1946 NYTT: Cessna 140 kom till Sverige redan 1946, SE-AYX och SE-AZZ. Importerad av Gösta Forslund Aviation. • Modellflygnytt 1946 nr6 p16-17, pdf, via intressanta • LAE flygblog Fotot beskuret, låg på mittuppslag. - Obs cockpit liknar färgbilden t.v. Flygtips - gräsfält! För gammaldags flygning bör väl ett gammalt gräsfält användas. Kvar som gräsfält och i MSFS är t.ex. hjälplandningsplatserna för nattpostflyget på 1930-talet: Vängsö i Gnesta (ca 1935), Norra Öland (ca 1935). Eller något av de återstående små militärfälten från VK2: t.ex. Skå-Edeby på Ekerö (1942), |
Sidan uppdaterad: 2022-11-24, start 2021-11-17, Bo Justussson, Stockholm
Kontakt: justusXownit.nu - byt X mot @