• Simulatorer • Moderna Skolplan (sv) | Grob 120TP till FV

Flygvapnets nya skolplan blir Grob 120TP - SK 40!- Ny 11 maj 2021.

FV väljer ett mindre skolplan, med piloter side-by-side

 
FMV meddelade 5 maj 2021 att man köper in 7 st Grob 120TP. Kostnad 2 miljarder kronor enl. SvD.

Systemet omfattar:
 • Flygplan
 • Simulatorer
 • CBT (Computer Based Training)
 • Underhåll av flygplan
 • Underhåll av simulatorer
 • Flygsäk-materiel: hjälm, mask, fallskärm m.m.

Första leverans i maj 2022 till FMV för utprovning.
Därefter till FV. Elevutbildning start sommaren 2024.
Ska benämnas SK 40.
Grob G 120TP från • Grob Aircraft SE, Tyskland,
  se även • Grob G 120TP, Wikipedia

Används bl.a. i UK och USA, för basic training.
Modern cockpit med två MFD (Multi Function Display) per pilot.   - Klicka för större bilder -

Har inte HUD (Head-Up-Display) och UFCP (Up Front Control Panel). HUD kan emuleras i bildskärm.
Viktiga egenskaper hos moderna skolplan
Dagens turboprop skolplan är mycket mer lika moderna stridsflygplan än vad gamla propellerplan var. De har:

  - moderna glass cockpits, EFIS
  - trycksatt cockpit, syrgassystem,
  - höga g-krafter, katapultstol(en del)
  - stora och tunga, gasturbiner,
  - kan simulera vapen och radar,...

Men FV:s krav på fart etc. var inte så höga, och side-by-side cockpit var ett börkrav!
Skolplan i Sverige: Grob 120TP, SAAB 105,
och två-sitsiga JAS 39D Gripen. Och gamla Safir.
  Sverige    G-120TP / SAAB 105 /  JAS39D      / Safir 91B
- Motor        340kW /   2x9 kN /  54(81) kN   /  145 kW
- Maxfart:     450   /    890   /  2200+  km/h /  325 km/h
- Vikt, tom:  1100   /   2850   /  7100   kg   /  740 kg
- Vikt, max:  1600   /   4635   / 14000   kg   / 1215 kg  
- g-belastning:+6,-3g/ +6g,-3g  / +9g,-3g      / ?
Sk60 traditionell instrumentpanel + GPS, foto E.Sloot
 
Pilotutbildningen inom FV kommer att börja med Grob för GFU, sedan går piloterna till tvåsitsiga Gripen 39D.

Flera kommentatorer har undrat om det behövs ett plan mitt emellan dessa. FV har inga planer på det. Gripen lär vara lättflugen, och om så behövs kan planet nog konfigureras för enklare flygning i början, allt styrs ju med datorer. Dessutom kan mycket tränas i simulatorer.

Boeing T-7 nämns ibland, men det är väldigt likt 39D i storlek och motor. Det var ingen slump att Boeing valde SAAB som samarbetspartner i utvecklingen!

Idag börjar pilotutbildningen direkt med Sk60! Hoppet från Grob till 39D är nog inte värre än från inget till Sk60!

Viktiga förmågan att kunna hantera datorsystem under flygning kan tränas i Grob.


PC simulator - G 120TP finns ännu inte för MSFS, XP11, FSX, P3D

Grob 120TP
Jag har inte hittat någon bra sim-modell av senaste Grob 120TP, som har infällbart landställ och glass cockpit med 2+2 MFD-skärmar. (2021-05-11).

• X-Plane 11 - Grob Tutor 115E, fri på X-Plane.org
- G 115E är en tidigare enklare modell med kolvmotor, fast landställ, traditionella instrument (+GPS 430).
Har tidigare använts en del av RAF i UK.

MSFS, Microsoft Flight Simulator 2020: Ingen Grob ännu. Mest likt är nog Extra 330 LT, aerobatic prop.

 

FSX,P3D - Grob G115E/Tutor T.1 från IRIS-sim,
$25 (ej testad av mig)

• FSX - Grob 120 AF av Patrick Le Luyer, fri på AVSIM
2013, 30 MB. Traditionella instrument, och ser enkel ut (ej testad av mig).

 
Länkar / Referenser

Flygplanstillverkare

Flygvapnet, Sverige


Sidan uppdaterad 12 maj, 2021, Bo Justussson, Stockholm
Kontakt: justusXownit.nu - byt X mot @