Malmbanan i Norrbotten , Bo Justusson
Malmbanan Malmbanan går dels från Kiruna till Narvik i Norge, dels från Kiruna till Luleå över Malmberget. Den är idag den enda järnvägen för järnmalmstransport i Sverige, och är i många avseenden en fascinerande linje. Ett normalt år transporteras runt 15 miljoner ton malm. Det finns även passagerartrafik. Naturen är vacker och det är imponerande att se de långa tunga tågsätten långsamt passera.
- Se min Turist-sida för mer info.
Karta Kiruna-Narvik Linjen från Kiruna till Narvik
Från gruvan i Kiruna går den över nästan obebodda tundra- områden. Efter 50 km kommer den till Torne träsk och följer dess strand 60 km med bergen på ena sidan och sjön på den andra.
    De sista 50 km går mellan fjäll och genom flera tunnlar och leder ner till den vackra Ofoten fjorden. Till slut anländer den till hamnen i Narvik vid Atlanten.

Lok och vagnar Bilden nedan visar ett lok av typ Dm3 från 1960, 7500 hk, vikt 260 tons, längd 35 meter. Det kan användas för tåg med vikt 5300 ton och hastighet 50 km/tim. Linjen till Narvik elektrifierades 1915. Malmvagnarna är av typ Mas och lastar 42 ton, vikt 12 ton, längd 6,2 meter. De användes till sent 1970-tal. Dagens malmvagnar är boggie-vagnar (2+2 axlar) som lastar 80 ton.
Ett malmtåg typiskt för 1960-talet med Dm3 lok och 70 Mas malmvagnar.


10

20

30

40

50

60

70
För mer information se länkar på: Järnvägar - Startsida