• Flygfyrar Sve-Fin Flygleden Stockholm-Helsingfors

Flygleden Stockholm - Mariehamn - Åbo - Helsingfors

Flygleden trafikerades först med sjöflygplan: Stockholm/Lindarängen, Mariehamn/Österhamn, Åbo/Runsala, Helsingfors/Skatudden

Från 1936/37 med landflygplan: Stockholm/Bromma, Mariehamn, Åbo/Artukais, Helsingfors/Malmi.


Utformning av frimärken: Peter Bergström Design, Åland.
 

Lindarängen flyghamn

Stockholms första flygplats var Lindarängen sjöflyghamn, vid Frihamnen.
En hangar finns kvar idag, men själva hamnviken är igenfylld.
Klick på bilden ger länk till hitta.se/karta, på rätt plats; Maximera fönstret och välj sedan 3D, och Luta karta + !

 

Flygplan och deras instrument

Första planen var Junkers Ju F 13, med 4 passagerarplatser och en öppen cockpit!
Nästa typer var Junkers W 23 och Junkers W 33.

Bild 1. Frimärke med Ju F13 med flottörer, från Posten Åland 2007.
Bild 2. Lionelhearts fina Flight Simulator modell av Ju W-33.
Bild 3. Tekniska muséets Ju F13, som hänger i taket på stora hallen.

 


Bild t.v. Äldsta instrument: kompass, höjdmätare, hastighetsmätare, varvräknare samt motorns temperatur och oljetryck.
- Med bara dessa så krävdes marksikt!
Bild t.h. På 1930-talet tillkom: svängindikator och variometer (höjdändring) plus ljusflygfyrar för navigering;
- Detta möjliggjordes flygning på natten och passage av moln och dimma.
 
 

Bevarade flygfyrar

Norrtälje flygfyr på gamla vattentornet är den enda som är bevarad på plats.
Strålkastaren är på reparation och ska sättas upp under 2010, mer info på webbsidan om › fyr 143 Norrtälje.

Foto 1 Norrtälje flygfyr, foto Eber Ohlsson från: Skånska Vattentornssällskapet.
Foto 2, 3 Museifyr i Oxelbergsparken i Norrköping. Masttypen var vanlig i Sverige, foto Magnus Bark, se Wikipedia - Flygfyr.
Foto 4. Tekniska muséets strålkastare till flygffyr, foto Bo Ju.

 

Vallentuna och Simpnäs flygfyrar


Foto 1,2 Vallentuna: fundament till flygfyr, verkar ha varit utan stag. Foton: Bo Ju.
Foto 3 Simpnäs flygfyr med bevarat betongtorn! Betongtorn finns även i Åland/Finland och Torslanda.
 
Foton av Bo Justusson 2010, fria.
 

Finska flygfyrtorn

I Finland var det vanligt med torn av betong för flygfyrarna. Flera torn är bevarade:
Kumlinge flygfyr, Perkala (Inio) flygfyr och Artukaino flygfyr i Åbo som har en geo-cache.

Foto 1 Kumlinge, av clas-ake hermansson, på panoramio.com.
Foto 2 Perkala, byggd 1935-37, Jyrki Maikola, www.senaatti.fi.
Foto 3 Artukais, foto Tupsumato. Fler bilder: Geocaching.com Gallery

 

Helsingfors flygplats och flygfyr

I Helsingfors (Helsinki) fanns en sjöflygplats vid Skatudden (Katajanokka), och en flygfyr i tornet på kyrkan på Sveaborg (Suomenlinna).

Bild från Skatudden sjöflygplats (K skarpare bild önskas!). Fler bilder på Flygfyrar-lista - Flygfyr Helsingfors (F10).
Foto hämtat från: palestamalmi.org

K: Information sökes om fler flygfyrar

Enligt texter jag sett och en flygkarta från 1936, så ska det ha funnits fler flygfyrar:
på Sviby Kasberg i Mariehamn, vid Salo flygplats, vid Lojo/Lohja flygplats, söder om Malm/Malmi flygplats.
Mer information om dessa flygfyrar och hjälpflygplatser behövs!

Utsnitt ur karta från 1936, för flygleden Stockholm-Helsingfors.
Länk till hela kartan: • "Scandinavian Air Express. Air Route Map by A. Radó" (1936)

Sevärt, Länkar



Sidan uppdaterad: 2014-06-30, Bo Justussson, Stockholm
Kontakt: justusXownit.nu - byt X mot @