• Teknik Fyrprov i Skåne
"I samband med A.-B. Aerotransports nattpostflygningar under de senaste
åren hava i Skåne prov utförts med olika fabrikat av flygfyrmateriel...
Försöken hava avsett utrönandet av lämpligaste fyravstånd och ljusstyrka
på flygledsfyrar. Såväl elektriska fyrar som gasfyrar hava varit uppsatta,
varvid de elektriska installationerna dock visat sig var de ändamålsenligaste.
Prov med olika gasljusbojar för markering av nödlandningsvatten ävensom
annan landnings- och vindriktningsbelysning etc. hava även gjorts och lämnat
intressanta resultat..."
Mina bildtexter här både över och under bilderna:
Nedan överst: 1. Crouse-Hinds-fyr.
Ovan: 3. Siemens-fyr. 4. Pintsch-fyr i provisoriskt torn, Linderöd (fler bilder nedan).
5. Siemens-fyr på vattentornet i Eslöv (likadan på Lunds vattentorn).
Nedan 2. AGA-gasljusboj, utlagd i Ringsjön
Ovan: 6. AGA-gasfyr, kursfyr, Östra Karleby.
7. Crouse-Hinds-fyr med kursljus, på radiomast Bulltofta.
8. Pintsch-fyr på ladugårdstak i Hurva.
Anm. "Östra Karleby" är ett äldre namn för "Östra Karaby", se •
Sveriges församlingar genom tiderna, Skatteverket
Andra källor anger att det fanns en provluftled från Kristianstad till Bulltofta.
Och det finns några foton till som inte är identifierade!
2= Ringsjön, sjöfyr, 4= Linderöd, trätorn, 5= Eslöv, vattentorn, L= Lund, vattentorn.
6= Östra Karleby (Karaby), 7= Bulltofta, radiomast, 8= Hurva, ladugårdstak.
R= Rönneberga backar
Proven och vidare utveckling gav som resultat att en oscillerande AGA-fyr valdes.
Den hade en fram- och återgående rörelse över fyrledens riktning.
Denna finess gjorde att piloten kunde se om flygplanet låg: mitt_på eller till_vänster eller till_höger om flygledens mittlinje.
Fyravstånd bestämdes till cirka 50 km.
Förklaring till svarta diagrammet. Piloten såg tre blink med: lika långa pauser
om mitt_på, kort+lång paus om till_höger, lång+kort paus om till_vänster.
Om långt från mittlinjen så bara en blink.
Sidan uppdaterad: 2010-08-30, Bo Justussson, Stockholm
Kontakt: justusXownit.nu - byt X mot @