• Flygfyrar Sv-Fi • Teknik Tändkulemotor på Pythagoras

Tändkulemotor med generator på Pythagoras - som för flygfyrar Åland/Finland


NYTT 2014 - En tändkulemotor med el-generator typ Skandia 21 KKG, anlände till Pythagoras museum inför julmarknaden 7 dec 2014.

Renovering: Motorn har renoverats av Mats Frisk, Åkersberga. När han fick tag i motor och fundament så hade den frostskador och generatorn saknades. Mats har skaffat många tillbehör, och gjort den elektriska mätartavlan inspirerad av fotot t.h. och monterat allt på en gammal vagn.

Pythagoras Vänner: Mats har sålt motorn till mig (Bo Ju) och jag har deponerat den hos Pythagoras Vänner vars ordförande Owe Lundberg ska använda den på olika evenemang.

Flygfyranknytning: Samma motortyp användes för flygfyrar på öar i Finland som inte hade el-nät, bl.a. på ön Kumlinge i Ålands skärgård, se gammalt foto t.h och nedan.
- Det passar bra att motorn nu finns hos Pythagoras, där det en gång tillverkats tändkulemotorer, och som idag är med och sköter fyren på vattentornet.

• Videor från körning av motorn 7 dec 2014

• Film: Pythagoras motorfabrik - industriminne, 2005, 8 min, SVTplay

NY Länk Juni 2017: Mistluren på Kobba klintar drevs också med motor och generator
 
Gammalt foto av en Skandia 21 KKG, ur › Melkerssons bok.
Kumlinge flygfyr, i maskinhuset tändkulemotor + generator

Bild 1. Tändkulemotor med generator transporteras till Pythagoras industrimuseum i Norrtälje den 6 dec 2014. Notera el-tavlan med Voltmeter och Amperemeter.


Bild 2. Tändkulan värms av Mats Frisk med blåslampa före start. Mats har renoverat motorn och monterat den och el-utrustning på en gammal kärra. Upptill på bilden skymtar gamla vattentornet med flygfyr på toppen. Och därintill Norrtäljes nya badhus.


Bild 3. Intresserad publik invid tändkulemotor med generator på Pythagoras julmarknad 7 dec 2014. Generatorn är en ASEA LD17. Mjölkflaskan används för kylvatten!


Bild 4. En lite suddig skymningsbild som visar att generatorn ger ström, här till en liten fyrlampa. Motortypen användes till flygfyrar i Ålands skärgård på öar där det inte fanns el-nät, bl.a. på Kumlinge. Mannen vid motorn är Owe Lundberg, ordförande i Pythagoras Vänner.

Foton ovan av mig Bo Justusson. Jag fick möjlighet att köpa motorn av Mats, och har deponerat den hos Pythagoras. Visst är det en fin koppling mellan Pythagoras som tillverkade tändkulemotorer - och flygfyren på vattentornet som renoverats av Pythagoras Vänner m.fl. - och motorn+generator som är av samma typ som använts för flygfyrar på öarna Kumlinge och Perkala på flygleden via Norrtälje!

Norrtelje Tidning hade en artikel om motorn och flygfyrar den 16 dec 2014, skriven av journalist Kjell Ericsson.
 

Tändkulemotorer för flygfyrar

Det fanns ingen elkabel till skärgårdsöarna Kumlinge i Åland och Perkala i Finland, när fyrarna byggdes runt 1937. Man använde då tändkulemotorer kopplade till generatorer för att producera el till fyrarnas lampor (55 V, 1500 W) och rotationsmotorer.
- Mer om • Flygfyren Kumlinge Åland - Betongtorn finns kvar. Nya och gamla foton.
 

Bild 5. Maskinhuset inifrån, med Thure Lund som skötte fyren

Foto från Lauri Åkerblom. Texter inlagda av Bo Ju, synpunkter mottages tacksamt. Klicka för lite större bild.
 

Skandia 21 tändkulemotor - fakta från LLaurin.se

Motortyp 21 från 1920 var lättare och hade högre varvtal än tidigare tändkulemotorer.
Den hade kullager i ramlagren och rullager i vevlagret.
Modeller 21A och 21B var för båtar, 21S var stationär, och om med generator: KKG.

  - Vikt 160 - 220 kg beroende på utförande, därav svänghjulet ca 50 kg.
  - Cylinderdiameter 120 mm och slaglängd 90 mm.
  - Effekt 4/5 hkr vid 800/1000 varv/min.
  - Bränsleförbrukning 290 gram per hkr/timme.

Flygfyren var således en 21S med KKG, och dess 2-3 kW drog 1-1.5 liter/tim, 10-15 liter/natt.

  Länkar

Bo Justusson, Stockholm
Kontakt: justusXownit.nu - byt X mot @

Uppdaterad: 2017-06-08. Först publicerad 2014-12-18.