• Flygfyrar Flygfyrar 1944 och 1950, Lista
Lista över flygfyrar 1944, med egenskaper såsom läge, ljuskaraktär, masttyp, anläggningsår. Skrevs av Gösta Sundén som ledde utbyggnaden mellan Stockholm och Malmö. Hans sparade pärmar hos Riksarkivet har varit en viktig källa för min fyrgenomgång. Radionavigering utvecklades snabbt under Andra världskriget, och runt 1950 lades de optiska fyrarna ner. Bara några invid flygplatser blev kvar. Se • Lista 1950, nedan • pdf-fil med alla sidor. • Översiktskarta 1944, i nytt fönster |
1944 Framsida - Klicka för större bilder! - |
Förord |
Kolumn-rubriker | ||
1944 Luftfartsleden Stockholm-Malmö (Södertälje-Stigtomta) |
forts (Ålberga-Gerstorp) |
forts (Högby-Jönköping-Lerås) |
forts (Hagshult-Markaryd) |
forts (Gökatorpet-Lund) |
--- |
1944 Leden Malmö-Göteborg-Norska gränsen (Svedberga-Haverdal) |
forts (Stafsinge-Strömstad) |
1944 Leden Stockholm-Norrtälje-Finland (Vallentuna-Norrtälje-Simpnäs) |
1944 Hinderljus (radiomaster och 2 skorstenar) |
forts Hinderljus |
--- |
1944 Adresslista, för Flygsäkerhetstjänsterna |
Ljuskaraktär, diagram |
Baksida. Förteckning över Meddelanden från Luftfartsmyndigheten, 1941-1944 |
Förändringar kring 1950 Runt 1950 tog man bort de optiska flygfyrar längs luftlederna. De ersattes av radiofyrar. Kvar blev ljusfyrar i närheten av flygplatser, och vid gränsen mot Norge och Finland. Se min sida: • Luftleder 1955 med NDB - karta o ra-fyrlista - Klicka för större bilder! - |
1950 Flygfyrar (ljusfyrar)
|
forts fyrar / Hinderljus |
forts Hinderljus |
forts |
1950 Karta över flygfyrar o hinderljus |
Sidan uppdaterad: 2020-11-12, start 2020-11-10, Bo Justussson, Stockholm
Kontakt: justusXownit.nu - byt X mot @