• Radiofyrar Flygplatser med Lorenz ILS - NY 2018 Juli
Se även • Teknikbeskrivning Lorenz ILS
Se även • Lorenz landing charts for all 33 airports described in FBO 1938 NY Jan 2020
Lorenz system bestod av en riktningssändare i fältkanten (RD på kartorna), en försignal (VE) 3km före fältet, och en huvudsignal (HE) 300m före fältet.
Piloterna hade först navigerat med stöd av markpejling (RG), sedan följde de ILS-strålen i angiven riktning (QDM) och höjd (QFM).
Från försignalen så svag dykning mot fältet.
Teckenförklaring - Klicka för större bilder!![]() |
Karta Tyskland 1939![]() |
Hamburg![]() |
Hannover![]() |
Köln![]() |
Königsberg![]() |
Stettin![]() |
Danzig![]() |
Anm. Det fanns Lorenz-system vid flera flygplatser, men kartor och anvisningar ej klara 1938. Se förteckning under Länkar nederst. |
Brüssel![]() |
Köpenhamn![]() |
Paris, Le Bourget![]() |
Amsterdam![]() |
Genève![]() |
Zürich![]() |
Basel![]() |
Basel, Umkehrverfahren![]() Basel, detaljkarta ![]() |
Göteborg, Torslanda QDM 220 för ZZ-landing och radiofyr. Man ser i sydvästra banändan LRF = Ledradiofyr och RD= ![]() |
Malmö, Bulltofta Karta från Svensk Flygkalender 1948. QDM 142 för ZZ-landning, och RD för radiofyr(?) ![]() |
Stockholm, Bromma Karta från Svensk Flygkalender 1948. Bromma var speciellt genom att även ha en radio range radiofyr, se övre kartdelen. Radio range, A/N-fyr, fanns längs flyglederna i USA redan på 1930-talet. Fyrarna var riktade och gav olika morseliknande signaler t.v. och t.h. om huvudriktningen A/N, .- resp -. Piloten lyssnade på dem i sina hörlurar. Den nya långa banan har QDM 305 för ZZ-landning, och markering LRF=Ledradiofyr i nordväst. |
![]() |
Bo Justusson, Stockholm
Kontakt: justusXownit.nu - byt X mot @
Webb: justus.ownit.nu/flyg
Uppdaterad: 2018-07-05