Flyg | Flygfyrar | Flygkartor | Radiofyrar | Filmer | Simulatorer | Flygplatser | Teknik | ⇐ Teman | Hem |
Radio utvecklades 1900-1920 och kom snart i bruk inom sjöfart och flyg
för kommunikation med baser på land och för navigering genom pejling.
NY • F6-Nytt 1960 Televerkstaden, A32. NY • Bevarad SATT-sändare i Grebbestad. NY • Kartor flygplatser Lorenz ILS år 1938. NY • Lufleder med NDB i Norge 1961. NY • Radioservice o radarkoll, Folke Bäck. NY • NDB Kullen. NY • A32 Lansen cockpit. NY • FV Flygplatskartor 1957. • Alla Nyheter |
• Översikt om pejling och flyg
När flygplanen fick radio så kunde markstationer pejla mot dem. Bild från Bromma-tornet. Notera att operatören lyssnar efter bästa pejling. |
På 1930-talet kunde planen ha egen pejl, först med hörlurar sedan automatiska instrument. Se "Översikt" Bild: Heading indicator och Radio compass. |
• Telefunken ombordpejl Telefunken Peilempfänger P53N m.fl. Handhavande och funktionssätt. |
• Fjärrkompass, magnesyn Ej radio, men förbättrad magnetisk kompass med riktningsvisare. |
• Lorenz instrumentlanding en föregångare till ILS. Fanns på 1940-talet på Torslanda, Bulltofta, Bromma. NY 2018 Juli • Kartor för flygplatser med Lorenz ILS år 1938 |
• RDF Radio pejling, Homing, Radio compass, ADF, antenner. - ADF automatiska pejlar i flygplan kom i slutet av 1930-talet, och pejlantenner gjordes allt mindre. |
• AGA och Dalénmuseet
Sverige köpte flyginstrument från Tyskland och USA, men egen tillverkning kom igång inom bl.a. AGA. - Bilder: radiopejl och kurshorisont för Fpl 29. |
• Datorer och GPS
På 1990-talet kom datorer in i flygplanen och underlättade navigering med radiofyrar. Och nu finns även GPS vars stora styrka är att den direkt kan ge koordinat för flygplanen och visa på en digital karta. (ej webbsida ännu) |
A29 Tunnan hade begränsad elektronik: Bombsikte och ADF-pejl för NDB-fyrar. A32 Lansen fick avancerad elektronik: radar, pejl för radarfyrar, robotar m.m. J35 Draken elektronik kopplad till STRIL60 ledningssystem. |
• Ra-utrustning för Tunnan, Lansen, Draken
- på marken och i planen. |
NY
• A32 Lansen cockpit Instrument hos pilot o. navigatör |
Sidan uppdaterad: 2019-08-08, Bo Justussson, Stockholm
Kontakt: justusXownit.nu - byt X mot @
Webb: www.justus2.se/flyg